Nieuws

Wethouder Bredemeijer opent eerste Nederlandstalige IB World School

Vandaag opende Hilbert Bredemeijer, wethouder Onderwijs, Sport en Buitenruimte officieel de eerste Nederlandstalige IB World School in de wereld, die in Den Haag staat. Openbare basisschool Startpunt International in hartje Schilderswijk draagt sinds de zomer van 2020 al officieel het IB stempel. Die heeft de school gekregen na een intensief traject, waarbij zij het onderwijs hebben veranderd van traditioneel werken met lesmethodeboeken naar een vernieuwende manier van lesgeven, waarbij onderzoeken en vragen stellen centraal staan.

Het hoog aangeschreven Internationale Baccalaureaat (IB) is ooit bedacht voor expats maar blijkt nu ook voor de kinderen in de Schilderswijk een groot succes. Marleen de Kleijn, directeur van Startpunt International: ”Na 3 jaar hard werken om deze vernieuwende onderwijsvorm op school te introduceren, kregen we vorig jaar het officiële stempel dat we IB World School mochten zijn.” Dit onderwijsconcept is in Nederland nog relatief nieuw, maar staat internationaal hoog aangeschreven (Prinses Alexia volgt het IB onderwijs momenteel in Wales). Tot voor kort kon je het IB onderwijs in Nederland alleen volgen bij internationale scholen, in het Engels, of een aantal andere vreemde talen. Nu dus ook in het Nederlands op een openbare basisschool in de Schilderswijk in Den Haag.

“We zien we dat het zijn vruchten afwerpt. Leerlingen zijn veel gemotiveerder sinds we met het IB onderwijs werken. En we zien de resultaten stijgen, onze leerlingen zijn socialer, kunnen beter kritisch denken, samenwerken en dragen meer eigenaarschap.”

Marleen de Kleijn

Over het IB

Het IB-onderwijs kent een doorlopende leerlijn van 3 tot 19 jaar en bestaat uit vier programma’s: het Primary Years Programme (basisschool), Middle Years Programme (middelbare school-onderbouw), Diploma Programme en het Career-related Programme. Het PYP (Primary Years Programme) van het IB is een (basisschool)programma dat leerlingen leert denken in grotere concepten en gebaseerd is op onderzoekend leren. Er wordt niet gewerkt met schoolboeken waar alle antwoorden in staan, maar leerlingen onderzoeken met behulp van verschillende bronnen, binnen grote thema’s hoe de wereld in elkaar zit. Het uiteindelijke doel is om van de leerlingen echte wereldburgers te maken.
Meer informatie over het IB onderwijs in Nederland: https://www.ibo.org/about-the-ib/the-ib-by-country/n/netherlands/.