
Met collega’s, partners, ouders en leerlingen aan de slag met een nieuwe strategische koers
Personeelstekorten, inclusiever onderwijs, toekomstbestendig onderwijs met behoud van kwaliteit, basisvaardigheden van leerlingen versterken, inspelen op beroepen die er nu nog niet zijn. En tegelijk werken aan veiligheid én in de maatschappelijke context van Den Haag. Dat vraagt om een vernieuwing van onze strategie. Immers ziet de wereld van vandaag er anders uit dan tien jaar geleden. En de wereld van morgen? Die vraagt ook wat anders, van ons en van onze leerlingen. Daarom werken we aan een nieuwe koers, met vooral veel input vanuit de organisatie.
Dat toekomstperspectief? Dat maken we samen
Dit schooljaar zijn we hiermee aan de slag gegaan, met collega’s, leerlingen, ouders en samenwerkingspartners. Belangrijke vragen voor ons zijn:
- Waar willen we in 2035 naar toe bewegen?
- Hoe bewegen we ons naar die toekomst toe?
- Wat is de gewenste ontwikkeling voor het onderwijs en de organisatie?
De nieuwe strategievorming is in schooljaar 2023-2024 al begonnen. De beleidsgroep Strategie, waarin 8 schooldirecteuren en 2 collega’s van het bestuurskantoor deelnemen, hebben veel verkennend werk gedaan, in samenwerking met het college van bestuur. Daar is uitgekomen dat we behoefte hebben aan eigen regie (met elkaar weten we al heel veel!), eigenaarschap én dat we het anders willen doen, met veel betrokkenheid uit de organisatie. Het is ook nodig dat het een iteratief proces is, de ‘winkel is namelijk open’ en ontwikkelingen zijn al aan de gang.
In het nieuwe strategische plan komen straks 3 wegen samen
- Route 1: onze dagelijkse praktijk, die we continue willen verbeteren.
- Route 2: de middellange termijn (2 – 4 jaar), waarin we het onderwijs en de organisatie fundamenteel willen verbeteren binnen bestaande kaders. Daarvoor zijn de 6 beleidsgroepen (thema’s: Inclusie, Anders organiseren, Collega’s, Kwaliteit, Maatschappij en Strategie) opgericht en al aan de slag.
- Route 3: ons lonkend perspectief over 10 jaar. Daar waar we willen staan, waarbij een fundamentele transformatie op inhoud en processen nodig is.
Hoe we dat gaan doen?
In ieder geval met grote betrokkenheid vanuit de scholen, daar zit veel kennis en energie. Hiervoor hebben we een ‘strategisch leiderschapsteam’ (afgekort ‘SLT’) samengesteld. Een groep collega’s van voornamelijk de scholen die het voortouw nemen. Zij denken na over het vraagstuk hoe dat onderwijs er over tien jaar uit ziet en hoe we daar naartoe bewegen. Dat doen ze door op onderzoek te gaan binnen en buiten de muren van DHS.
Zo zorgen we gezamenlijk voor de ingrediënten voor de nieuwe, overkoepelende strategische koers van De Haagse Scholen.
Wil je op de hoogte blijven? Bekijk onze strategiewebsite: 2035 – Dichterbij dan je denkt!
