
Ook voor het komende schooljaar 2025 – 2026 konden onze 51 scholen een Innovatievonk aanvragen: budget als een stimulans en mogelijkheid om het onderwijs op school te innoveren. En dat deden zes scholen. Op woensdag 9 april pitchten de Jan Ligthartschool, de Leeuwerikhoeve, Annie M.G. Schmidtschool, SO De Piramide, Daltonschool de Vijver en de Erasmusschool hun ideeën. Door een jury bestaande uit collega’s binnen De Haagse Scholen en leerlingen werd aan alle scholen een Vonk toegekend.
Door een Vonk aan te vragen kunnen onze collega’s en scholen een financiële bijdrage aanvragen voor een innovatief onderwijsidee of een belangrijke stap in hun onderwijspraktijk. De Vonk maakt het mogelijk deze ideeën ook werkelijk uit te proberen, waardoor men kan leren door doen en ervaren en delen. Het breder delen is belangrijk voor het verdiepen en versterken van de onderwijsplannen. Zo kunnen ook andere collega’s aanhaken, inspiratie opdoen en feedback geven.
Zes Vonken toegekend
In de gastvrije Jan Ligthartschool werden de volgende 6 onderwijsideeën gepitcht en de Vonken gehonoreerd:
- Sbo De Leeuwerikhoeve: anders organiseren van piekbelasting, werkdruk, teamverbinding en kennis ontsluiten.
- Sbo Jan Ligthart: het realiseren van een groen ontdek- en onderzoeksplein samen met de buurt in hartje Schilderswijk.
- Daltonschool de Vijver: leerlingen via projecten concreet in contact brengen met zorg, techniek en groen. Het eerste project wordt een ontmoeting met de ouderen in de buurt door samen te gaan koken.
- Sbo Annie M.G. Schmidt: ontwikkeling van een aanpak voor begrijpend lezen die aansluit bij de doelgroep van de school, aansluit bij onderzoekend en ontwerpend leren en technisch- en begrijpend lezen samenvoegt.
- Sbo Erasmus: de ruimte van de gymzaal en de mogelijkheden van bewegend leren combineren met techniek. De vele spellen en oefeningen die hierbij zijn ontstaan en vaak tevens taalontwikkeling en rekenvaardigheden versterken, breder delen met andere gymleerkrachten.
- SO de Piramide: voortbouwend op een eerder project voor een klankhoek voor kleuters nu voor de middenbouw een multidisciplinair muziekproject. Met een combinatie van muziek en techniek wordt de leerlijn uitgebreid voor deze speciale doelgroep leerlingen en worden sociale vaardigheden en het gebruik van zintuigen verder ontwikkeld.
Community van vernieuwers
Met deze waaier aan onderwijsideeën zullen onze scholen komend schooljaar aan de slag gaan. De diverse Vonken worden, net als onderstaande ‘aftermovie’ van de pitchmiddag, weer op film vastgelegd. Het vastleggen van de processen doen we heel bewust. Ze zijn, meer nog dan het einddoel, het delen waard. Zo bouwen we samen aan een community met collega’s, leerlingen, ouders en stakeholders die allemaal op hun eigen wijze bijdragen aan leren van en met elkaar.
Benieuwd naar de plannen en ideeën? Bekijk de video van de pioniersmiddag en pitches: