De Haagse Scholen maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

Nieuws

Hoe kun je het onderwijs anders organiseren?

Steeds meer scholen merken dat het klassikale onderwijssysteem piept en kraakt. Dat heeft niet alleen te maken met oplopende personeelstekorten, maar ook met veranderingen in de maatschappij die wat anders van het onderwijs vragen. Veel schoolteams zijn daarom bezig met de vraag hoe ze hun organisatie en het onderwijs toekomstgerichter én toekomstbestendiger kunnen maken.

Impressies van anders organiseren binnen De Haagse Scholen

De Haagse Scholen ondersteunt vijf pionierende scholen, de zogenaamde versnellingsscholen, in hun verandering naar een andere organisatievorm. Eerder deelden we al nieuws over dit proces, waarin bestuurder Wiely Hendricks het belang toelicht en collega’s op de scholen vertellen over hun verandertraject. In onderstaande korte video’s lichten onze versnellingsscholen toe hoe zij op school werken aan het anders organiseren van het onderwijs.

Bij De Kleine Keizer zetten ze in op intensieve samenwerking met hun kinderopvangpartner. Onder andere door het inzetten van combinatiefunctionarissen die werkzaam zijn in opvang en onderwijs en het organiseren van kwalitatieve dagarrangementen.

De Maria Montessorischool organiseert het onderwijs anders, als antwoord op het lerarentekort, maar ook vanuit een visie op beter onderwijs voor haar leerlingen. Dat doen zij onder andere met groepsdoorbroken en multidisciplinair werken.

Bij de Dr. Willem Dreesschool wordt er gewerkt in jaargroepen. Binnen de jaargroepen is sprake van teamgericht organiseren, waarbij verschillende mensen met verschillende functies met elkaar verantwoordelijk zijn voor het onderwijs binnen de jaargroepen.

De P.C. Hooftschool zet met hun andere manier van organiseren in op een andere dag- en weekindeling met een breed onderwijsaanbod onder begeleiding van vakkrachten. Zo zijn er minder bevoegde leerkrachten nodig. Dit gebeurt vanuit een sterke onderwijsvisie en in vergaande samenwerking met vakkrachten, waarbij de integratie van vaklessen het speerpunt is.

Meer scholen organiseren onderwijs anders

Steeds meer scholen werken aan een toekomstbestendig model en delen hun ervaringen. Lees hier bijvoorbeeld het verhaal van de Inspecteur W.P. Blokpoelschool op de website van Samen voor de Haagse klas.